De soap die ‘watermeter vervangen’ heet.

In maart 2015 krijgen we van waterbedrijf Vitens een brief met de melding dat de watermeter vervangen moet worden. Dat is iedere 10 jaar nodig en je bent verplicht hieraan mee te werken. Prima toch? Dat zou je denken…..

20160205_152131

Er komt een brief met een voorstel voor een afspraak die we inplannen. De monteur komt, maar kan niets doen. De hoofdkraan blijkt lam te zijn en dus kan hij het water niet afsluiten om de watermeter te vervangen. Er moet een apart bedrijf komen om de leiding te bevriezen. De monteur zal het gaan regelen en we krijgen vanzelf bericht.

Maandenlang horen we niks en uiteindelijk komt de brief met een voorstel voor een afspraak. We maken een afspraak, de monteur komt, kijkt en constateert dat hij niks kan omdat de hoofdkraan lam is. Dat was bekend. Daarom bent u hier, monsieur monteur. De monteur gaat het regelen en al snel komt er een nieuwe brief met een voorstel voor een afspraak. We maken een afspraak die vervolgens door Vitens een dag van tevoren afgezegd wordt.

Wederom krijgen we een brief met een voorstel voor een afspraak, die we maken en die door Vitens op de dag zelf wordt afgezegd. Goed dan, Albert (mijn man) heeft parttime werk, dus we zien de brief met verzoek tot afspraak wel komen.

Maar dan krijgt Albert ineens een drukke fulltime baan. Gelukkig kon de volgende afspraak in mijn vakantie in oktober 2015 gepland worden. Dat komt goed uit met 2 drukke fulltime banen. Helaas krijgen we vrijdags bericht van Vitens dat de afspraak maandag niet door kan gaan.

Dan begint de soap pas echt. Er komt weer een brief met een voorstel voor een afspraak. Helaas kunnen we dan niet en ook de voorgestelde alternatieve data komen niet uit. Ik bel de speciale klantenservice en een medewerkster kan de afspraak inplannen op een vrijdagmiddag vanaf 15.00 uur, wanneer Albert niet werkt. Maar ook deze afspraak wordt wederom afgezegd door Vitens.

Vervolgens krijgen we het niet meer voor elkaar om op een geschikt moment een afspraak te plannen. Ik bel met de speciale klantenservice van Vitens, maar krijg nu van een medewerkster te horen dat als we niet kunnen op de voorgestelde (alternatieve) data, zij mij ook niet kan helpen. We moeten afwachten tot we een nieuwe brief krijgen.

Die krijgen we dan ook, maar onder alle voorgestelde data staat geen vrijdagmiddag. Albert belt met Vitens en krijgt te horen dat het niet mogelijk is om een afspraak op vrijdagmiddag vanaf 15.00 uur in te plannen. De tijdblokken staan dat niet toe. Albert geeft aan dat Vitens inmiddels tot 3 keer toe de afspraak zelf heeft afgezegd en dat wij de monteur graag op vrijdagmiddag vanaf 15.00 uur zien komen. Dat Vitens tot 3 keer toe de afspraak heeft afgezegd, is volgens de medewerkster van Vitens niet waar: er staat namelijk in het systeem dat de afspraak maar 1 keer door Vitens is afgezegd. Dat is lekker makkelijk: zet het niet in het systeem en het is niet gebeurd. Hierdoor kun je je klant voor leugenaar uitmaken en hem ervan beschuldigen niet mee te willen werken aan een verplichte wissel van de watermeter. Albert geeft aan mee te willen werken op een vrijdagmiddag vanaf 15.00 uur. Omdat dat administratief niet door Vitens kan worden ingepland omdat de tijdblokken nu eenmaal ruimer zijn, geeft de medewerkster nogmaals aan dat zij van mening is dat wij niet willen meewerken. Dat willen we wel, want we hebben inmiddels gewoon 3 afspraken gemaakt die allemaal afgezegd worden door Vitens. Daar kunnen wij niks aan doen. Maar de medewerkster houdt vol dat dit absoluut niet waar is. Er is maar 1 keer door hen afgezegd en zij gaat noteren dat wij niet willen meewerken. Deze melding zal zij ook doorspelen naar haar leidinggevende. Een afspraak kon niet meer gepland worden en wij krijgen in het systeem de mededeling achter onze klantgegevens dat we niet mee willen werken terwijl dit wel verplicht is.

Albert is het hier uiteraard niet mee eens en dient bij de algemene klantenservice een officiële klacht in. De medewerkster van de algemene klantenservice haalt de melding dat wij niet mee willen werken weg, want ze merkt dat wij zeker wel bereid zijn om mee te werken. Helaas kan ook zij niet terugzien dat Vitens 3 keer een gemaakte afspraak heeft afgezegd want ja, dat geeft het systeem niet aan. De klacht zal in behandeling worden genomen, maar tot op heden hebben we ook daar niks meer van gehoord.

Een afspraak kon ook met de algemene klantenservice niet gemaakt worden, want januari zat al vol en de medewerkster kon nog niet in februari kijken. We kenden onderhand de procedure wel: we zouden de brief weer afwachten.

Die brief komt er dan, maar er kan via het afsprakensysteem op internet weer niet voor een vrijdagmiddag gekozen worden. Albert belt maar weer en krijgt weer te horen dat vrijdagmiddag vanaf 15.00 uur niet kan, omdat de tijdblokken waarin zij kunnen plannen ruimer zijn. Inmiddels is Albert (en ook ik, maar ik geef veel sneller toe om van het gezeur af te zijn) de houding van Vitens wel zat en blijft volhouden tot de afspraak uiteindelijk op vrijdag 29 januari 2016 vanaf 15.00 uur wordt gepland. Het zal ons benieuwen…….

In een soap is het natuurlijk niet alleen maar drama en is er ook ruimte voor humor. Dat merken we op de bewuste vrijdag rond 16.00 uur. Er staan 2 monteurs voor de deur die allebei met hun eigen busje gekomen zijn. Albert begroet de heren met de vraag of ze de spullen bij zich hebben om de leiding te bevriezen, want ja, de hoofdkraan is lam en dus kan het water niet worden afgesloten. Daarom hebben we nog altijd geen nieuwe watermeter, want dat werkt zo lastig met een dikke straal water in je gezicht de watermeter vervangen. Het antwoord is ……….. u voelt hem vast al aankomen ….. “Nee, dat hebben we niet”. Maar gelukkig zijn deze heren tot iets meer bevoegd en hebben een andere oplossing: ze zoeken de waterleiding in de grond, want ook daar kunnen ze normaal gesproken het water afsluiten. Normaal gesproken wel ja, maar de oplettende lezer heeft nu al wel door dat ons geval niet normaal is.

De heren graven op de aangegeven plek en graven en graven tot ze op een dikke buis stuiten. Ik hoor u denken: “Dat is mooi!”. Dat was inderdaad mooi geweest, ware het niet dat dit een buis van de riolering is die de kraan van de waterleiding zodanig in de weg zit, dat de monsieurs monteur niet bij de kraan kunnen om het water af te sluiten. Zij moeten maandag terugkomen om de rioolbuis om te leggen om zo bij de kraan te kunnen. Alles leuk en aardig, maar maandag is echt een dag waarop wij beiden niets op het werk kunnen regelen. Gelukkig hadden de heren daar een oplossing voor: maandag komen ze de buis omleggen en die vrijdag erop komen ze vanaf 15.00 uur zelf weer terug om de watermeter te vernieuwen. Wij blijven benieuwd…..

Maandag zijn de monteurs in ieder geval geweest, constateren we als we de kraan opendraaien: de kraan braakt al sputterend modderwater uit. We hebben nu zelfs een eigen waterputje in de stoep. Dat belooft al wat!

2016-02-05 18.51.53

Dan breekt de veelbelovende vrijdag aan. Zoals beloofd, stond rond 15.15 uur de monteur aan de deur om de watermeter te vervangen. Geen obstakels, geen tegenslagen en na ongeveer 20 minuten werk hebben we dan eindelijk een mooie nieuwe watermeter waar we weer 10 jaar mee vooruit kunnen.

2016-02-05 18.38.25

Tot de volgende watermeterwissel Vitens! Zullen we er dan een musical van maken?

 

by

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *