Een dag uit het leven van …: een Manager Business Development & Marketing

,

Gastblogger Stijn van Oosten vertelt over zijn werk als Manager Business Development & Marketing.

Om te begrijpen hoe mijn dag eruit ziet, zal je eerst moeten weten hoe mijn takenpakket eruit ziet. In principe zal dit duidelijk moeten worden uit de functiebenaming. Echter is ‘Manager Business Development & Marketing’ een niet alledaagse titel. Daarbij kun je er nog alle kanten mee op!

Diverse taken

Binnen de marketing, communicatie en sales zijn er ontelbare functiebenamingen die elk een deel van de overkoepelende functie benadrukken. Denk hierbij aan een Brandmanager, Channelmanager, Salesmanager, Accountmanager, Communicatiemanager, Contentmanager, Productmanager, PR-manager of Trafficmanager. En dan heb je nog een Database marketeer, Direct marketeer, E-marketeer of een gewone marketeer. En tot slot een Marktonderzoeker, Business Analist en Business Developper. Tevens is elke functie nog in te vullen als medewerker, adviseur of manager.

Diverse uitvoerders

Al deze functies vallen onder de staf van een bedrijf. Dit betekent dat ze ten dienste zijn van de corebusiness. Hoe groter het bedrijf, hoe meer diverse functies (specialismes) ingevuld worden door individuele medewerkers. Bij middelgrote bedrijven moeten vaak twee of drie medewerkers een aantal van deze diverse functieprofielen invullen. Bij kleine bedrijven zie je meestal dat de betreffende taken ‘erbij’ gedaan worden door bijvoorbeeld een office manager. Bij eenmanszaken zal de eigenaar zelf de taken moeten vervullen. Hieruit kun je concluderen dat marketing, communicatie & sales een wezenlijk onderdeel zijn van elk bedrijf.

Profilering

Wat alle functies binnen marketing, communicatie & sales gemeen hebben, is dat ze invloed uitoefenen op de profilering van een bedrijf. Wat wil het bedrijf uitstralen? Hoe wil het graag bekend staan? Welke producten/diensten verkopen ze en waarom zijn ze beter dan hun concurrent? Kijkend naar de samenwerking tussen deze disciplines kun je grofweg het volgende zeggen. De marketeers kijken naar de markt en adviseren de directie welke koers gevaren moet worden. Waar liggen de meeste kansen? Wat moet het bedrijf wel of nu juist niet doen. Als deze strategie is bepaald, zal deze gecommuniceerd moeten worden. Hoe moet de website eruit komen te zien? Welk social media beleid moet er gevolgd worden? Wordt de huisstijl wel consistent gehanteerd? Moet er geadverteerd worden? Heeft de salesafdeling ondersteunende materialen nodig? Tot slot kom je bij de sales. Zij verkopen het product of de dienst. Business Developpers helpen hen hierbij. Ze bereiden gesprekken voor door achtergrondinformatie te verzorgen. Of ondersteunen de sales in het opbouwen van hun netwerk. Eigenlijk alles omtrent relatiebeheer.

Zakelijke dienstverlening

Als manager Business Development & Marketing kun je bijna bij elk type onderneming actief zijn. Profit of non profit. Business-to-business of business-to-consumer. Bij een bureau of een kantoor. In teamverband of stand alone. Ik vervul de functie bij een advocatenkantoor. De zakelijke dienstverlening dus. In deze functie vervul ik in meer of mindere mate alle functies die in dit artikel de revue hebben gepasseerd. Zo ondersteun ik het dagelijks bestuur omtrent marketing, coördineer de communicatiemiddelen van kantoor, en ondersteun de advocaten en teams omtrent business development ten einde hun netwerk te vergroten en/of te verstevigen. Een baan die door de diversiteit aan taken er elke dag weer anders uitziet!

Stijn van Oosten

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.